Tartu vallas toimus üle-euroopalise URBACT koostöövõrgustiku „Beyond the Urban“ kohtumine

Tartu vald osaleb üle-euroopalise linnade koostööprogrammis URBACT projektis „Beyond the Urban". Selles liikuvusküsimustega tegelevas projektis osaleb 10 linnalist piirkonda. Meie partneriteks on Osona piirkond oma keskuslinnaga Vic (juhtpartner) Hispaaniast, Santa Maria da Feira Portugalist, Hradec Kralove Tšehhist, Machico Portugaist (Madeira), SZABOLCS Ungarist, Bram Prantsusmaalt, Bukarest-Ilfov Rumeeniast, Treviso Itaaliast ja Kocani Põhja-Makedooniast. Projekti elluviimist nõustab juhtekspert Clyde Hutchinson Iirimaalt.

Kõikide võrgustikku kuuluvate linnaliste piirkondade ühisteks väljakutseteks on maa- ja linnapiirkondade ühendamine kõikidele kättesaadavate transpordilahendustega, autostumisega kaasnevate probleemide lahendamine linnapiirkondades ja erinevate transpordilahenduste ühendamine efektiivselt koostoimivaks süsteemiks. Kõik osalevad linnapiirkonnad on erinevad oma asukohalt ja kultuurilt, kõikide ajalugu on erinev ning ka transpordisüsteemide areng on kulgenud erinevaid radu pidi, kuid ometi on meil kõigil võimalik õppida teiste kogemustest ning samuti jagada teistele oma kogemusi. Sellise kogemustevahetuse efektiivseimaks lahenduseks on projekti rahvusvalised kohtumised.

14. ja 15. mail toimuski projekti kohtumine Tartu vallas. Kohal oli üle 30 külalise partnerlinnadest. Tartu vallas toimunud kokkusaamise tööteemaks oli „Teekonnad". Sageli me ei mõtle sellele, et suur osa meie igapäevaelust on teel. Peaaegu kõikide inimeste iga päeva tegevuste hulka kuulub mitu teekonda: kodust tööle ja tagasi, lasteaeda või kooli ja tagasi, poodi, teatrisse, arsti juurde ja tagasi. Sellest tulenevalt on väga oluline tagada, et see teekond oleks kiire, mugav ja turvaline.

URBACT Tartu valla ürituse teekond algas Äksis Jääaja Keskuses. Külalistele väga palju positiivseid emotsioone pakkuvas keskkonnas arutlesime nõudepõhise transpordi teemadel. Osalevatest piirkondadest Tartu vallas, Osona piirkonnas Hispaanias, Treviso linnas Itaalias ja Brami innas Prantsusmaal on olemas mingit laadi nõudepõhine transporditeenus. Tartu Maakonna Ühistranspordikeskuse juhataja Maikl Aunapuu tutvustas meil kasutusel olevat lahendust, kus teatud liinidel on etteteatamisega võimalik buss tellida tavapärasest liinist eemal olevatesse peatustesse. Treviso linnas on teatud liinidele võimalik mobiiliäpi või telefoni teel tellida buss. Osonas on osadel liinidel tellitavad peatused ja osad liinid on käigus ainult juhul kui on tellimusi. Brami linnas on kasutusel spetsiaalsed väikebussid, mis transpordivad inimesi tellimuste alusel. Mistahes lahenduse väljatöötamisel on suur osa andmetel ja uuringutel, mistõttu Äksi seminarid keskendusid ka andmetele. MobilityLab juhataja Tartu Ülikooli kaasprofessor Age Poom andis ülevaate andmete kogumisest ja liikuvuse uuringutest Eestis. Päeva teine pool keskendus kooliteekonnale, mistõttu seminarid jätkusid Tabivere Põhikoolis. Laste kooliteekond maapiirkondades erineb oluliselt kooliteekondadest tihedalt asustatud linnapiirkonnast. Külalistele jättis sügava mulje see, et ka hajaasustuses liiguvad väga paljud lapsed kooli jalgrattaga. Tabiveres tutvustas Tarmo Raudsepp seda kuidas on korraldatud koolitransport Tartu vallas. Tartu Linnatranspordi esindaja Oskar Vevers tutvustas Tartu linna ja naabervaldade koostööd nii linnaliinide kui ka Tartu rattaringluse planeerimisel.

Hilisemast tagasisidest selgus, et osalejatele meeldis väga, et seminarid korraldati maapiirkondades, kõigile meeldisid nii Jääaja Keskus kui ka Tabivere uus koolihoone ning kogu Äksi ja Tabivere keskkond.

Teine tööpäev toimus Eesti Rahva Muuseumi hoones, kus ühiselt arutleti projekti edasiste tegevuste üle. Räägiti erinevates linnades rakendatud ideedest elanike suhtumise muutmisel, et vahetada autoga liikumine jala- või jalgrattaga või ühistranspordiga liikumise vastu. Näiteks on Hispaanias palju kasutatud nn rattabusse. See on lahendus, kus lapsevanem või muu vabatahtlik täiskasvanu kogub endaga kaasa kooliteele jäävad lapsed, et koos sõita jalgrattaga kooli. See lahendus pakub lapsevanematele turvatunnet ja selle asemel, et laps autoga kooli viia usaldab ta lapse teistega koos rattaga kooli sõitma. Bukaresti esindaja demonstreeris veebipõhiseid mänge, kus mängijale on võimalik anda liikuvusega seotud ülesandeid. Näiteks annad mängus edasiliikumiseks ülesande minna jala kooli.

Päev jätkus Kõrveküla koolis, kus muuhulgas pakkusime külalistele tavapärast koolitoitu, mis oli omalaadne positiivne kogemus, sest paljudes piirkondades ei pakuta selliselt kooliköögis valmistatud sooja toitu. Päeva teises pooles külastasime Tartu bussidepood, kus külalised tutvusid Tartu linnaliinidel kasutuses olevate gaasibusside ning maakonnaliine teenindavate nn kuldsete bussidega. Suurt huvi äratasid kaardimakselahendused linnaliinibussides, samuti rattaraamid maakonnaliinidel, mis võimaldavad bussiga kaasa võtta jalgratta ja nii jätkata teekonda bussipeatusest oma jalgrattaga.

Üheks Tartu valla väljakutseks on veetranspordilahenduste pakkumine Piirisaarel. Ajanappuse tõttu me Piirissaarele ei jõudnud, kuid teemaga seotult lõppes Tartu kohtumine lodjaretkega Emajõel ajaloolisi veetranspordilahendusi tutvustades.

Kokkuvõttes oli väga põnev, uusi mõtteid ja tegevusplaane andev üritus. Osalejate tagasiside järgi kiideti meie piirkonna elukeskkonda nii looduse kui ka linna- ja külakeskkonna mõttes. Järgmine URBACTi projekti „Beyond the Urban" rahvusvaheline koosolek toimub Bukarestis Rumeenias. Tegemist on suurlinnaga, mille liikuvuslahendused on tõenäoliselt hoopis teises suurusjärgus.

 

 

Tõnis Tõnissoo

Tartu valla arendusnõunik