URBACT projekti „Beyond the Urban“ rahvusvaheline kohtumine Bukarestis
2.-3. oktoobril toimus Bukarestis, Rumeenias, projekti "Beyond the Urban" partnerite kolmas rahvusvaheline kohtumine. Varasemad kohtumised on toimunud Hispaanias Vici linnas ja Eestis Tartu vallas.
Seekordse kohtumise peateemaks oli intermodaalsus ehk erinevate transpordiliikide omavaheline sidumine. Arutleti, kuidas muuta eri transpordiviiside vaheline liikumine sujuvamaks ning tagada ressursside säästlik kasutamine.
Bucharest linna suurim probleem on autostumine ja järjest süvenevad parkimisprobleemid linnas endas, sõltumata sellest, et on hästi toimiv ühistransport nii bussi, trammi, trolli kui ka metroo kujul olemas.
Esimesel päeval jagati meile ülevaadet Euroopas kasutusel olevatest piletisüsteemidest ja erinevatest transpordijagamise digilahendustest. Samuti jagasid projektipartnerid tagasisidet siiani tehtud tegevuste kohta.
Silmaringi laiendati lisaks ka ligipääsetavuse teemal. Kuidas jõuab puudega, ka ajutise liikumisprobleemiga inimene, punktist A punkti B? Olgu see siis suunal kodust poodi või teatrisse. Läbi kahe inimese kogemuslugude jagati infot neil teemadel ning toodi ka näiteid Euroopa linnaruumidest. Läbi nende kogemuslugude saime hea ülevaate avalikuruumi kitsaskohtadest, millega puudega inimesed igapäevaselt peavad toime tulema ning millele meie, omavalitsustes peaksime tähelepanu juhtima. Olulised ei ole ainult madalad äärekivid ja taktiilsed plaadid, vaid ka invasissepääsud, kaldteed treppidel, invatõstukid ja veel palju muud. Samas jõudsime Tartu valla meeskonnaga järeldusele, et Eestis on ligipääsetavuse tagamisel juba märkimisväärseid edusamme tehtud. Kuid siiski on veel pikk tee minna.
Külastasime ka Străuleștis asuvat "Pargi ja sõida" keskust. See on linnakeskusest eemal asuv parkimismaja, mis pakub head transpordiühendust kesklinnaga nii busside kui ka metroo abil. Samas eelistavad siiski paljud autojuhid sõita kesklinna oma autoga ja parkida autot seal, kuigi parkimine parkimismajas on kordades odavam kesklinnas parkimisest ning ka ühistranspordipiletite hinnad on mõistlikud.
Intermodaalsust Bukarest-Ilfovis kogesime praktilise mängu kaudu. Meeskonnad pidid jõudma kindlaks kellaajaks järgmisesse punkti, kasutades selleks erinevaid liikumisviise – kas siis metroo, tramm, troll, buss, takso, jalgratas, tõukeratas, jala kõndimist või siis ka kombinatsioone nendest.
Päeva lõpetasime Rumeenia raudteemuuseumis ekskursiooniga.
Teisel kohtumise päeval jagasime kogemusi oma planeeritud tegevustega ning milliste keerukustega peame tegevuste täide viimisel toime tulema. Leidsime võimalikke ühiseid probleemseid punkte, mida koos projektipartneritega lähitulevikus saame jagada ja lahendada. Jalasirutus pausil viidi meil ekskursioonile Rumeenia Rahvusraamatukokku, milles tutvustati raamatukogu ajalugu ja raamatukogu ülesehitust. Selles raamatukogus on kasutusel kaks otsingusüsteemi - säilikud kuni aastani 1993 on leitavad traditsioonilisest kartoteegi süsteemist ja alates aastast 1993 välja antud säilikud ja väljaanded on leitavad online kartoteegist.
Teise päeva pärastlõunal külastasime Bukarest bussidepood, kus tutvustati meile linna ühistranspordi tuleviku suundi ning kuidas nemad võtavad kasutusele jätkusuutlikumaid lahendusi ühistranspordis. Hetkel on kasutusel nii diisel mootori, hübriidmootori kui ka 100% elektrilised bussid.
Järgmine rahvusvaheline kohtumine toimub Tšehhi partnerite juures Hradec Kraloves.
Tartu vald osaleb rahvusvahelises koostöö projektis, kus meie partneriteks on Osona piirkond oma keskuslinnaga Vic (juhtpartner) Hispaaniast, Santa Maria da Feira Portugalist, Hradec Kralove Tšehhist, Machico Portugaist (Madeira), SZABOLCS Ungarist, Bram Prantsusmaalt, Bukarest-Ilfov Rumeeniast, Treviso Itaaliast ja Kocani Põhja-Makedooniast. Projekti elluviimist nõustab juhtekspert Clyde Hutchinson Iirimaalt.